Webhotelli

Mitä on hakukoneoptimointi?

By on loka 14, 2013 in Blogi | 0 comments

Viime vuosien aikana hakukoneen optimointia (SEO) on tarvittu ja on käytetty yhä enemmän. Todellisuudessa hakukoneoptimointia on harjoitettu paljon kauemmin, kuin useimmat ihmiset olettavat.

Kun uusia kehitystyökaluja, kuten WordPressiä tai Joomlaa, käytetään luomaan web-sivustoja, jotka ovat täynnä Javaa, Flashia ja kuvia, on tärkeää että sivuilla on sisältöä, jota hakukoneet osaavat lukea. Jos hakukoneet eivät pysty lukea sisältöä, ne eivät myöskään voi indeksoida sitä. Jos teidän sivustonne ei tule indeksoiduksi, se ei löydy hakukonetuloksista kun ihmiset etsivät sitä Googlella, Yahoolla, Bing!illä, tai muilla hakukoneilla.

Tämä artikkeli hahmottelee, mitä SEO on, miten se toimii, ja joitain epäeettisiä SEO-menetelmiä, joita teidän pitäisi välttää.

Mitä on hakukoneoptimointi?

Hakukoneoptimointi tarkoittaa sisällön, ulkoasun ja metatietojen muuttamista hakukoneystävällisemmiksi, jotta Google ja muut suuret hakukoneet osaisivat lukea sivujenne sisältöä helpommin ja näin myös indeksoida ne omiin sivustotietokantoihinsa.

Kun ihmiset käyttävät hakukoneita, he eivät yleensä katso noin 20 ensimmäistä hakutulosta pidemmälle. Jos te haluatte kilpailla omalla sisällöllänne satojen muiden sivujen sisältöjä vastaan, kuuluu teidän sijoittua hakutuloksissa 20 ensimmäisen hakutuloksen joukkoon omilla hakusanoillanne.

Esimerkiksi Google järjestää hakutuloksensa siten, että ensimmäisenä on Googlen mielestä ”relevantein” sisältö. Myös sivustoon johtavilla ulkopuolisilla linkityksillä on suuri, suuri vaikutus.

Miten SEO (eli hakukoneoptimointi) toimii?

Hakukoneet ylläpitävät valtavia tietokantoja, jotka sisältävät tietoa yksittäisistä web-sivustoista. Suurinta osaa tiedoista, joita hakukoneet kerää, ei listata hakukoneiden tulossivuilla, mutta kaikilla hakukoneiden keräämillä tiedoilla on suuri merkitys hakukoneiden tulossijoitukseen.

Hakukoneoptimoinnissa otetaan huomioon otsikot, leipätekstit, boldaukset, linkitykset (niin sisään- kuin ulospäin menevät), title -tiedot, kuvatiedot, kuvailutiedot (eli description tagit) ja tekstien ainutlaatuisuus. Hakukoneoptimoinnin lyhyttä oppimäärää käsitellään tarkemmin seuraavassa blogikirjoituksessa.

Ilmaiset hakukoneet

Merkittävimmät hakukoneet netissä ovat ilmaisia, joten hakukoneoptimoinnin kaltaista apuria ilmaisen näkyvyyden ansaitsemiseksi, ei kannata jättää väliin. Paras juttu optimoinnissa on se, että jo pienelläkin vaivalla voitte olla omilla hakusanoillanne jo Googlen etusivulla.

Mikä on epäeettinen SEO?

Epäeettiset hakukoneen optimointi-tekniikat voivat olla laittomia, häikäilemättömiä tai aivan tyylittömiä. Te hämmästyisitte, kuinka monta ”SEO markkinoijaa” käyttää näitä menetelmiä. Paljon siitä, mitä nykyään kutsutaan epäeettiseksi SEO:ksi, tai ”black hat SEOksi”, oli ennen sallittua hakukoneiden silmissä. Hakukoneet kuitenkin oppivat pian sen, miten ihmiset väärinkäyttivät ja manipuloivat hakukonetuloksia, mistä syystä esimerkiksi sivustojen metatietojen avainsanoilla ei ole enää merkitystä; ainakaan Googlen silmissä.

Esimerkkinä mainittakoon seuraava skenario:

Oli vuosi 2000. Matti omisti autokaupan, kuten myös hänen pahin kilpailijansa, Niina. Kummallakin autokauppiaalla oli hienot kotisivut, joskin Matilla oli hieman enemmän asiakkaita. Matin kotisivujen metatietojen avainsanoissa luki ”Auto, Autokauppa, Helsinki, Vuokra-auto, leasing”. Niinalla oli vastaavanlaiset avainsanat omissa metatiedoissaan.

Eräänä päivänä Niina kuuli hämmentävästä uudesta tekniikasta ”hakukoneoptimoinnista”. Niina päätti ottaa härkää sarvista kiinni, ja muuttaa omien metatietojensa avainsanoihin ”Matin autokauppa”. Näin Niina löytyi Googlesta MYÖS kun ihmiset hakivat hakusanoilla ”Matin autokauppa”.

Tämä siis EI ole enää ollut mahdollista Googlessa moneen, moneen vuoteen.

Jatketaan asiassa tämän kuvailevan opetustuokion jälkeen…

Avainsanatäyttäminen on sitä, kun sivustonne koostuu pelkistä avainsanoista.. Älkää tehkö sitä. On ollut tapauksia, kun näin on tehty ja Google on poistanut koko verkkotunnuksen tietokannastaan. Näin sivustoanne ei enää koskaan löydy Googlesta.

Te olette voineet nähdä ’näkymätöntä tekstiä’, jos te olette valinneet tekstiä jollain verkkosivulla ja löytäneet sanoja, jotka ovat olleet taustan värisiä. Tämä ”näkymätön sisältö” koostuu usein pelkistä avainsanoista orgaanisen liikenteen toivossa. Myös tätä Google inhoaa. Älkää tehkö sitä.

Kolmas ja viimeinen ”älä tee sitä” tapa epäonnistuneeseen hakukoneoptimointiin on… Oviaukkosivu!

Oviaukkosivu on sivu, jota ei ole suunniteltu todellisten ihmisten nähtäville – se on puhtaasti hakukoneita varten, tarkoituksenaan huiputtaa niitä indeksoimaan web-sivuston korkeampaan paikkaan. Don’t do it 🙂

Hakukoneoptimointi on tekniikka, jota käytetään, houkutellakseen vierailijoita tai mahdollisia asiakkaita teidän web-sivustollenne. Hakukoneen tavoitteena on taas toimittaa korkealaatuista sisältöä internetin käyttäjille. Nämä kaksi tavoitetta ei ole oppositiossa, jos te teette SEO:n tavalla, jonka jopa Google hyväksyy.

Seuraavalla kerralla hakukoneoptimoinnin pikaopas.

Terveisin ystävänne, Nethost ja Tomppa (joka on yrittäjä) ja kaikki meidän kivat edulliset webhotellit.
<3

Tarvitsetko apua? Lähetä viesti! Live Chat | Kysy tuotteistamme

← Prev Step

Kiitos yhteydenotostanne! Vastaamme viestiinne mahdollisimman pian!

Please provide a valid name, email, and question.

Powered by LivelyChat
Powered by LivelyChat Delete History